Talangfulla webbdesigners och utvecklare som bestämmer sig för att starta egna företag räknar ofta med att styrkan i deras arbete ska räcka för att bära dem till framgång. Men många av dem inser snabbt att de inte är lika beredda att framgångsrikt skala sin verksamhet och säkerställa en god tillväxt.
Det finns fem viktiga utmaningar som ofta presenterar sig för designers och utvecklare som står inför denna uppgift. Lyckligtvis har alla dessa utmaningar en tydlig lösning som kan genomföras snabbt, stärka verksamheten överlag och öka intäkterna.
UTMANING 1: BRYTA DEN ÄNDLÖSA NYA AFFÄRSCYKELN
Webbutvecklare och designers slår ut på egen hand spenderar mycket tid på att leta efter nya kunder, vinna sin verksamhet och leverera det slutliga projektet. Detta ger inget utrymme för stabil och förutsägbar inkomst, eftersom designern måste fokusera all sin uppmärksamhet på att rampa upp ett projekt innan han återvänder till en svår ny konjunkturcykel när den är klar.
Lösning: Designers kan ta itu med denna fråga genom att kontinuerligt kontrakta med befintliga kunder genom att tillhandahålla underhålls- och supporttjänster i början av ett engagemang.
Webbplatsövervakningsverktyg har ofta setts som en teknik som är reserverad för företag med stora IT-budgetar och en dedikerad IT-personal. Det finns dock ett antal webbövervakningsverktyg tillgängliga till priser som är mer tilltalande för småföretagare och oberoende webbutvecklare. Dessa verktyg erbjuder ofta automatiska funktioner, vilket minskar mängden mänsklig hantering som krävs för att effektivt övervaka webbplatser och proaktivt undvika problem som kan uppstå.
Genom att utnyttja dessa verktyg kan webbdesigners och utvecklare bättre växa sin verksamhet genom att upprätta månatliga supportavtal och stärka befintliga kundrelationer.
UTMANING 2: ATT SÄKERSTÄLLA PÅGÅENDE PROJEKT OCH AFFÄRER ÄR LÖNSAMMA
Den största risken att utvecklare står inför när de börjar etablera löpande avtal om fastavgift är prissättning för mycket mindre arbete än vad de faktiskt förväntas utföra.
Lösning: Designers och utvecklare borde lätta i sina kontrakt och jämföra kostnaden för stöd mot sin inkomst. De kan använda ett telefonsamtal för spårning / helpdesk för att spåra tiden som spenderas på varje förfrågan mot var och en av sina kunder för att säkerställa att de inte är underladdade för den mängd service som varje klient kräver varje månad.
Detta gör det också möjligt för dem att spåra vilka uppgifter som fortfarande måste fyllas i, att sprida arbetsbelastningen bland andra anställda, eller för att spara tid genom att användarna loggar in förfrågningarna själva.
UTMANING 3: DEMONSTRERA VÄRDE
För att fastställa varaktiga affärsrelationer och för att motivera månatliga servicekostnader måste utvecklaren visa en aktiv närvaro i bakgrunden och markera framgångar som uppnåtts eller potentiella katastrofer motverkas proaktivt.
Lösning: Många webbövervakningslösningar är utrustade för att generera rapporter som ger en klient en fullständig bild av hur deras webbplats fungerar och många erbjuder möjligheten att anpassa märkningen på rapporten så att den verkar komma direkt från utvecklaren.
Genom att tillhandahålla en standard månadsrapport är det ett perfekt sätt att närmare bestämma hur mycket uptime och stillestånd som upplevs av en webbplats varje månad, genomsnittliga sidbelastningstider och transaktionsarbeten i arbetsflödet så att klienten har en fullständig bild av hur deras webbplats har utförts. Detta gör det också möjligt för webbutvecklaren att illustrera problem som kunden inte visste existerade eftersom de var fixade eller förebyggda innan de ledde till ett stort webbplatsfel.
Dessutom är helpdesk-system ofta utformade för att specificera arbetet som görs så att det är lätt att detaljera hur prestanda förbättrades.
UTMANING 4: STÅ UT FRÅN RESTEN
Med potentiella kunder som har så många kvalitetsalternativ att välja mellan när de väljer ett webbdesigner / designföretag står oberoende utvecklare inför det kritiska behovet att skilja sig själva för att vinna nya affärer.
Lösning: Genom att inkludera webbplatsövervakning som en extra tjänst som tillhandahålls kunder efter att webbplatsen har utformats och distribuerats kan utvecklare visa att de är en enda butik för sina kunders webbplatsbehov från skapande till framtida underhåll. Utvecklaren kan visa månadsrapporter, potentiella problem som alla webbplatser möter och de proaktiva lösningarna som möjliggörs genom att investera i ett pågående supportavtal.
Detta visar också att utvecklaren inte bara är intresserad av att ta fram en ny hemsida utan också att behålla den för att stödja kundens verksamhet långt in i framtiden.
UTMANING 5: ÖKA TIDEN FÖR ATT FIXA PROBLEM
Klienter stöter ofta på problem med deras hemsida och vänder sig till designern / utvecklaren för att rätta till dem, men när de tittar på webbplatsen ser det bra ut från slutet. Ibland är dessa problem orsakade av föråldrade webbservrar eller ändringar som görs felaktigt av kunden. Tid som spenderar källkod till ett problem innebär en försening att ta itu med själva problemet.
Lösning: Automatiserade webbplatsövervakningslösningar tillåter ofta utvecklarna att se sina kunders webbplatser i realtid och att ställa in varningar för att meddela dem när potentiella problem börjar uppstå. Detta tillåter inte bara utvecklarna att identifiera ett problem innan kunden gör det, men ger i många fall också chansen att fixa det innan problemet har någon inverkan på kundens verksamhet.
Genom att proaktivt fixa ett problem kan de visa sitt värde genom att rapportera att ett problem avvärjdes innan det började, liksom hur mycket ytterligare upptid uppnåddes genom att vara proaktiv.
Genom att hålla dessa ytterligare möjligheter i åtanke kan webbutvecklare och designers göra engångsprojekt till återkommande kontrakt som stöder tillväxten av sin verksamhet, även om deras nya kundledning inte är så full som de hade hoppats inledningsvis. Den extra service och kompetens som webbplatsövervakningsverktygen gör det möjligt för utvecklare att erbjuda kan också hjälpa dem att positionera sig som mer omfattande leverantörer som investerar kraftigt i framgången för sina kunders webbplatser och företag.