En riktigt tröstlös sak med marknadsföring är att man kan lägga ut hur mycket pengar som helst på en kampanj och ändå inte veta om den ens gav något resultat. Med marknadsföring på internet får man äntligen en marknadsföringsmetod där man faktiskt kan se vilka resultat man får!
Inom marknadsföring pratar man om ROI, return on investment. Det handlar helt enkelt om hur mycket man tjänar på en investering. Men innan man kan börja räkna på hur mycket man tjänat kan man se över vilken information det är vi kan mäta och vilken information som faktiskt indikerar på att marknadsföringen resulterat i något värdefullt. För de allra flesta är ett klick på din hemsida lätt att se och räkna, men det är inte alls säkert att ett besök gav något. Kunden kanske klickade fel, eller så kanske den inte gillade din hemsida och genast stängde ner den.
Istället kan man behöva sätta upp vissa kvalitetsindikationer för att kunna mäta marknadsföringens framgång. Man kan se till hur lång tid kunden tillbringade på din hemsida, hur många underrubriker den klickade på eller om kunden interagerade med sidan och till exempel lämnade en kommentar.
Det finns särskilda program som kan hjälpa till att mäta alla dessa saker. Två exempel som båda är gratis är Google Analytics och StatCounter. Helt enkelt verktyg du absolut inte kan vara utan i modern marknadsföring!
Men om man nu kan mäta allt så himla bra, går det då att säga något om vilka marknadsföringsmetoder på internet som ger bäst ROI? Det finns kanske inget entydigt svar, men det har gjorts flera undersökningar och sökoptimering får ofta mycket höga poäng. Strax därefter brukar e-postmarknadsföring och sponsrade länkar (även kallade PPC, Pay Per Click) hamna. Som alltid är det dock viktig att inte stirra sig blind på vad olika undersökningar visat utan hela tiden fundera på (och mäta!) vad som fungerar bäst för just din produkt.